Sunday, April 20, 2014

interview UM sambil menonton Pwojan dan THOR

Hmmmmmmmmmmmmmm kalau orang tanya interview mana yang paling best -- aku mungkin jawab JPA (setakat ni) aku harap JPAMARA isnin depan best macam JPA. Eh esok lah isnin!


JPA bukan interview tapi SAC. SAC? Student Assessment Centre. Beberapa aktiviti dibuat untuk proses penapisan. Comel kan? Aktiviti teka-teka kuiz. Siapa menang dapat gula-gula. Ya Allah comel betul SAC ni. Tapi bagi aku semua bergantung pada teammate. Kalau dapat teammate yang sama-sama enjoy memang tak terasa -- "eh dah habis ke? eh eh?"


Dan sekarang, bukan nak biasiswa je kena interview kalau nak masuk mana-mana IPTA pun kena interview. Haihh dok pehe betul lah. Sebab batch aku adalah yang kedua untuk perkara baru ni so macam blur blur apa yang UM nak tanya. Siapa senior kita tahun lepas yang masuk situ?


Betul lah.


Betul lah apa senior kata, nak tunggu tu yang lama. Interview tu 5 saat je. Lepas tu boleh balik.


Sementara nak menunggu tu calon duduk dalam dewan ber-air-cond. Ada layar skrin besar. Diorang pasang cerita Pwojan. Jadi aku sempat lah ber "let-it-go" dengan Elsa dan ber "do you wanna build a snowman" dengan Anna.




Kan selalunya dalam mana-mana dewan ada pembahagian besar antara kerusi. Alaaa macam side kiri dan side kanan. Aku dan kengkawan duduk dekat side kiri depan-depan. Masa tu tak ramai orang lagi. Bila ada laaa dalam setengah jam Pwojan ditayangkan aku pusing-pusing kepala.... *facepalm*


"kita salah tempat ke? Asal sini ramai lelaki?"


Masih ada perempuan lain. Yaaa bukan kami saja. Yaaaa. Cuma biasalah bila ramai lelaki diorang ni atas je letak perfume. Tapi stokin berbau. Eyyy. Sorry lah kalau nak bash aku ke apa. Tapi memang... Aku terus migraine balik rumah muntah muntah sebab bau stokin yang..... (tak dapat menaip) (terlalu bahaya untuk dibayangkan)


Makin lama makin ramai nama calon dipanggil. Aku ajak Pawina berganjak ke side kanan. Sebab masa ni lagi dua kawan aku dah masuk. Firasat aku katakan nama Pawina dulu akan dipanggil nanti. Takkan lah aku nak dibiarkan sorang-sorang dengan makhluk yang menakutkan dekat belakang? Nampak tak aku berfikiran jauh. Ni kalau ada orang Petronas baca mesti dia terima aku untuk biasiswa ritu tanpa rasa was was kahkah


Sebab ni je, aku rasa interview UM yang orang kata "alah simple je, alah" aku rasa stress. Sebab kena tahan migraine. Lepas tu nama aku 2 jam kemudian baru dipanggil. Ya Allah lamanya, aku sempat pengsan jap pastu bangun balik. Masa ni diorang dah pasang cerita THOR. Kawan aku semua dah selamat balik. 


Bila masuk ruang menunggu (ada lagi ruang menunggu) situ bau marker yang teramat aaaaa sensitip lah bau bau ni. Double Migraine. Marker nak tulis nama, jadikan nametag. Dan nama aku... NURUL hiewhiewhiew ni kes malas tulis pepanjang dia ambik pangkal nama.




Kumpulan aku ada 3 orang je. Kalau ikut standard 5 orang sepatutnya. Yang lelaki tu SASER yang perempuan tu TKC. Tapi.... dua-dua malu nak cakap. Mmmm kalau aku pun nak malu macam diorang memang panel dekat depan tu tertidur kroah kroah.


Aku memang letak harapan yang tinggi laaa dekat lelaki tu. Harapan cinta hahaha k tak. Bukan harapan apa. Harapan yang dia boleh conduct group kitorang. Supaya tak hambar. Sebab gaya dah ada, rupa pun aaaa boleh ahhhh aaaaaa kot. Macam Baim Wong. Tinggi. Sekolah SASER. Kamon laaaa kalau orang lain pun mesti rasa dia boleh handle group discussion ni. Tapi... yang TKC tu pun kata aku life-saver hahahaha MashaaAllah ni masuk bakul angkat sendiri ke?


Masa ni rasa nak berterima kasih dekat Petronas dengan JPA yang kasi aku pengalaman untuk bercakap. Lol.


Senior ada pesan kena pandai-pandai tipu masa iv UM ni. Kalau kau kata nak fly memang tingtong lah. Kau nak masuk UM pastu kau nak keluar. Aaaaa pandai-pandai lah tipu. Tapi nasib baik panel tak tanya ritu. Kalau dia tanya memang serba salah lah. Rasa tak berkat nanti.


Masa intro tu aku ada kata nak ambik farmasi bla bla. Lepas 10 minit camtu dia tanya minat sains fizikal ke sains hayat?


Masa ni boleh pulak kantoi minat sains fizikal. Sikit lagi nak kata aku nak jadi engineer hahahahahaha nasib baik. Nasib baik dapat buat ayat cover. Masa dia tanya kenapa farmasi pun aku hentam keromo je jawab sebab aku mana baca sangat pasal farmasi ni. Mujur ada terbaca sikit hari tu.


Tapi, serius kalau ada biasiswa yang ditawarkan antara farmasi atau jurutera aku pilih farmasi. Tapi sebab semua iv aku pergi lidah dah terbiasa cakap jurutera. Tu yang tersasul. Lol.


Oh ya semua ni dalam english. Speaking. Memula pun aku rasa macam tak yakin je boleh speaking. Tapi bila lama-lama dah pergi interview sana sini -- aku dah dapat flow dia. Hari ni, esok, lusa masih ada lagi iv UM. so goodluck!


Oh jap, sebelum pergi UM dia ada suruh sediakan dokumen bla bla sijil yadaa yadaa. Tapi dia tak tengok pun Hahahaha nasib lah kan. Ada room yang panel dia tengok sampai IC je. Panel aku ni yakin kot yang kitorang bertiga memang warga Malaysia. Tapi aku rasa mamat tu dari Indon. Ye lah muka macam Baim Wong lah katakan.


Siapa tak kenal Baim Wong takyah Google sebab tak handsome pun hahaha





No comments: